تفکر سریع: تصمیمگیریهای لحظهای در دوران تحلیلهای بلادرنگ

هیچگاه رهبران کسبوکار چنین زمان کمی برای تصمیمگیری نداشتهاند. از یک سو، مصرفکنندگان انتظار دارند که هر خرید یا خدماتی که پرداخت میکنند، بهصورت بلادرنگ بهروز رسانی شود؛ و از سوی دیگر، رقبایی هستند که در تلاشاند تا مشتریان را زودتر از شما به دست آورند. تفکر کند و محتاطانه دیگر لوکسی نیست که بسیاری از افراد بتوانند آن را بپذیرند.
متأسفانه، رهبران همچنین براساس توانایی خود برای اتخاذ تصمیمات درست تحت فشار قضاوت میشوند — حتی شخصیت آنها از این توانایی تعریف میشود. ناپلئون بناپارت روزی گفته بود: “هیچچیز دشوارتر از این نیست، و بنابراین ارزشمندتر، از اینکه قادر به تصمیمگیری باشی.”
اما اگر زمان کافی برای تفکر نداشته باشید، چگونه میتوانید تصمیمات درستی بگیرید؟ بدون درک کامل از زمینهها برای پایهریزی قضاوت خود، یا بدون زمان کافی برای پردازش آنها، چه گزینههایی پیش رو دارید؟
پژوهش جدیدی که نحوه تصمیمگیری ۲۰۰ مدیر عامل، مدیر اجرایی و مقامات سطح C در بریتانیا را بررسی میکند، نشان میدهد که این موضوع برای بیش از سه نفر از هر پنج نفر (۶۱٪) در بریتانیا صادق است. اکثریت آنها “تصمیمات لحظهای” میگیرند.
این به این دلیل است که برای بسیاری، فشار برای گرفتن یک تصمیم سریع — هر تصمیمی — بر نیاز به اتخاذ تصمیم صحیح غلبه میکند. رهبران ترجیح میدهند تصویر کامل را با تفسیرهای ذهنی، که تنها بر اساس تجربه و نظرات خودشان است، جایگزین کنند.
این همچنین نشاندهنده عدم بلوغ فناوری در یک کسبوکار است. بیش از نیمی از آنها (۵۸٪) میگویند که به “احساس درونی” خود تکیه میکنند چون قادر به دسترسی به بینشها بهصورت بلادرنگ نیستند، در حالی که ۵۲٪ میگویند که دادهها زمانی که به آنها میرسد، از تاریخ گذشته است.
تقاضا برای تصمیمگیریهای مبتنی بر داده
تصمیمگیرندگان این احساس را به وضوح بیان میکنند. در حالی که احساس درونی برجسته است، ۸۴٪ اظهار کردند که دوست دارند تصمیمات بیشتری بر اساس دادههای دقیق بگیرند، در حالی که درصد مشابهی (۸۵٪) باور دارند که اگر قادر به اتکاء به دادههای بلادرنگ بودند، تصمیمات بهتری میگرفتند.
رهبران کسبوکار به دادهها و بینشهایی نیاز دارند که در دسترس آنها باشد. به جای سازش و کند کردن فرآیند تصمیمگیری، آنها به دادههای بلادرنگ نیاز دارند تا به تصمیمات خود شکل دهند و احساس درونیشان را تکمیل کنند — و اغلب این امکانات را برای دسترسی به آن ندارند.
این موضوع را میتوان در اظهار ۸۰٪ از رهبران مشاهده کرد که بیان میکنند نیاز به “بازنگری کامل” در رویکرد دادههای موجود خود دارند. این نشاندهنده تمایل و قصد برای بهبود وضعیت بهمنظور برآوردن نیازهای کسبوکارهای پرسرعت است.
در بسیاری از سازمانها، دادهها بهطور کافی در سیستمها جابهجا نمیشوند تا بینشهای بلادرنگ ارائه دهند. پردازش دستهای دادهها یکی از موانع رایج است، جایی که بسیاری از کسبوکارها برای پردازش دادهها پس از جمعآوری آن، مجبور به انجام پردازشهای حجیم و ناکارآمد هستند. تفکیک آن دادهها — بین برنامههای مختلف، دپارتمانها و ارائهدهندگان فضای ابری — میتواند کار را حتی سختتر کند.
شنا کردن با جریان
در نتیجه، بسیاری از رهبران کسبوکار به پلتفرمهای پخش داده (Data Streaming) نگاه میکنند. به جای پردازش دادهها در بلوکهای سنگین، ساعتها یا حتی روزها بعد از جمعآوری، آنها سیستمهایی را در اولویت قرار میدهند که میتوانند دادهها را بهطور بلادرنگ در دسترس قرار دهند — بدون توجه به اینکه دادهها در کجای کسبوکار قرار دارند — تا آنالیزها بتوانند با همان سرعت پیش بروند.
آمار اینجا چشمگیر است. بیش از سه چهارم از رهبران کسبوکار (۷۷٪) در حال سرمایهگذاری در پخش داده برای بهبود فرآیندهای تصمیمگیری خود هستند. و درصد بالایی (۹۷٪) در حال سرمایهگذاری، یا برنامهریزی برای سرمایهگذاری در داشبوردهای بلادرنگ برای دسترسی آسان به آنالیزهای بلادرنگ هستند.
این امر تعجبآور نیست، چرا که پیشگامانی که قبلاً این مسیر را طی کردهاند، از مزایای قابل توجهی برخوردار شدهاند. طبق دادههای اخیر، ۸۴٪ از رهبران فناوری اطلاعات که در پخش داده سرمایهگذاری کردهاند، از ۲ برابر تا ۱۰ برابر بازده سرمایهگذاری خود را مشاهده کردهاند، که ۴۱٪ از آنها بازگشت سرمایهای ۵ برابر یا بیشتر ذکر کردهاند.
دسترسی به دادههای بلادرنگ که میتواند تصمیمات کسبوکار شما را در واقعیت پایهگذاری کند، در حال تغییر نحوه عملکرد کسبوکارها به سمت بهتر شدن است.
این به این دلیل است که دادهها تنها یک مشکل فناوری اطلاعات نیستند. دادهها میتوانند به نیروهایی که بر هر بخش از کسبوکار مدرن تاثیر میگذارند، پاسخ دهند — از عملکرد مالی گرفته تا تجربه مشتری. هرچقدر دادهها دقیقتر و در لحظهتر باشند، ارزش بیشتری میتوانند به همراه بیاورند.
همین امر برای رهبران ما نیز صادق است. با تمام ارزشی که در غرایز و تجربیات آنها نهفته است، پخش دادههای بلادرنگ بهطور فزایندهای بخش حیاتی رهبری کسبوکارها میشود. تصمیمات مبتنی بر دادهها به تدریج به معیار تعیین رهبران بزرگ تبدیل خواهند شد.