نوآوری به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی یک شرکت و محرکی برای توسعه اقتصادی شناخته می‌شود. نوآوری نتیجه برخی از انواع ورودی است، دانش از مهمترین انواع آن است. در شرکت ها و صنایع ، دانش می تواند به صورت داخلی توسعه یابد. با این حال، این دانش می تواند از منابع خارجی نیز حاصل شود، دانشگاه ها یکی از منابع دانش مورد استفاده صنایع در نوآوری هستند و این امر همکاری دانشگاه وصنعت را به ابزاری مهم تبدیل می کنند. به طور خاص، همکاری دانشگاه وصنعت می تواند از طریق تبادل فناوری، نوآوری را ارتقا دهد و همچنین به اقتصاد منطقه ای یا ملی کمک کند و بر مبنای دانش، تغییرات اقتصادی را ایجاد کند.

از منظر صنعت ، همکاری دانشگاه وصنعت یک استراتژی مهم است، زیرا از طریق این همکاری می توان هزینه ها و ریسک ها را تقسیم کرد . به عنوان مثال، از این طریق می توان تعداد بیشتری از پروژه های تحقیق و توسعه را تسهیل کرد. علاوه بر این، همکاری دانشگاه وصنعت می‌تواند راه حل هایی برای مشکلات خاص ایجاد کند، ظرفیت فناوری و اقتصادی شرکت ها را برای رقابت شرکت ها افزایش دهد و همچنین فناوری دانشگاه را برای سود مالی را تجاری کند.

این ارتباط در تعامل بین دانشگاهها و صنایعی شکل می گیرد که هدف آنها تشویق به تبادل دانش، تحقیق و فناوری است و امکان ایجاد راه حل های جدید با ارزش را برای بازار فراهم می کند.

مکاری دانشگاه و صنعت بیش از 3 دهه پیش ظاهر شد و رشد تحقیقات منتشر شده در مورد چشم اندازهای مختلف (سیستم های نوآوری و شبکه به منظور تحقیقات علمی و نوآوری های صنعتی) علاقه به این نوع همکاری ها را افزایش داده است. همزمان با رشد انتظارات جامعه در مورد بازده اقتصادی تحقیقات اساسی، دانشگاه ها درخواست همکاری با شرکت ها در زمینه تحقیق و توسعه را دریافت می کنند. این همکاری به طور فزاینده ای به عنوان نوعی بهبود نوآوری از طریق تبادل فناوری یا انتقال دانش دیده می شود. یعنی همکاری دانشگاه و صنعت یکی از ابزارهای مختلف موجود در حال حاضر است که صنایع و بنگاه ها برای نوآوری استفاده می کنند.

همچنین دانشگاه ها نیز برای دستیابی به دانش مکمل و انتشار مطالعات و همچنین کمک به اقتصاد منطقه ای یا ملی و حتی ارتقا نوآوری، انگیزه دارند که در همکاری دانشگاه و صنعت شرکت کنند. دلایل مشارکت صنایع و همکاری دانشگاه و صنعت شامل: افزایش توانایی فناوری آنها ، تولید محصولات و فرآیند جدید ، تقسیم خطرات و همچنین کسب سود مالی یا کاهش هزینه ها میباشد