جستاری در مدیریت تکنولوژی و نوآوری،اخبار و علوم وابسته به آن

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

نظام ملی مالکیت فکری، نقطه جهش در تسهیل فضای کسب‌وکار

جایگاه بسیار نامناسب ایران در رتبه‌بندی جهانی سهولت کسب‌وکار (رتبه 152 در میان 189 کشور) و لزوم بهبود آن، به‌درستی مورد توجه تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. بی‌شک هرگونه اقدام اصلاحی در این حوزه باید بر پایه شناختی خوب و جامع از چرایی رسیدن به وضعیت موجود بنا شود. روابط پیچیده و چندلایه متغیرهای گوناگون این رتبه‌بندی به گونه‌ای است که مداخلات سطحی و مطالعه نشده اگر گره‌های موجود را کورتر نکنند، دست‌کم نمی‌توانند گره‌گشا شوند. بزرگان علم اقتصاد در ایران تاکنون ابعاد گوناگون وضعیت نامناسب کسب‌وکار در ایران را کاویده و راهکارهایی نیز پیشنهاد داده‌اند. اما یکی از متغیرهای کلیدی در بیشتر بررسی‌ها و راهکارهای پیشین از قلم افتاده است.
پایه‌های اقتصاد جهانی بیش از هر زمان دیگری بر دارایی‌های فکری استوار شده است. امروزه بیش از 90 درصد از ارزش شرکت‌های پیشتاز جهانی در گرو انواع دارایی‌های غیرمشهود و فکری آنها است (علائم تجاری، اختراعات ثبت شده، طرح‌های صنعتی، دانش‌فنی محرمانه و ... همگی مصادیقی از دارایی‌های فکری هستند.) این نسبت در گذشته‌ای نه چندان دور (دهه 70 میلادی) تنها حدود 25 درصد بود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

نشانه‌های خطر برای برنامه نوآوری شما

مثال‌های بسیاری از شکست برنامه‌های نوآوری در سازمان‌های بزرگ وجود دارد. در این مقاله نشانه‌هایی کلیدی را که در خطر بودن برنامه نوآوری و امکان شکست آن را نمایان می‌سازند، بررسی کرده‌ام. در همکاری با انواع شرکت‌های مختلف متاسفانه شاهد شکست برنامه‌های نوآوری در آنها بوده‌ام. در طول زمان توانستم نشانه‌های نزدیک شدن به شکست‌ را تشخیص دهم و بنابراین لیستی آماده کرده‌ام (هرچند که فراگیر نیست) که امیدوارم به شما کمک کند بتوانید از دام‌هایی که من در گذشته شاهدشان بوده‌ام، در امان بمانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

انتقال تکنولوژی از طریق شرکای تجاری

بحث ضرورت توجه به FDI همواره مورد توجه اقتصاددانان تجارت بین‌الملل قرار داشته است، نگاه سرمایه‌گذار خارجی به کشور میزبان مهم‌ترین رکن جذب سرمایه است. این نگاه به سه جنبه مالکیت(ownership)، منطقه و  مکان (location) و درون‌گرایی کردن (internalization) است که هر کدام اثرات خاصی بر نوع و میزان جذب FDI دارد.
از نگاه هلپمن بحث R&D و انتقال تکنولوژی از طریق حل  مسائل و مشکلات مربوط به جنبه اول یعنی مالکیت مطرح است، زیرا این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند اطمینان خاطر سرمایه‌گذار از پوشش تمام ریسک‌های کشوری و سیستماتیکی است که به دلیل ضعف قانون و عدم توجه به خواسته‌های یک سرمایه‌گذار خارجی در بدو ورود به یک کشور مطرح می‌شود. تجربه انتقال برخی کارخانه‌های آمریکایی به خارج از آمریکا یا خرید املاک و مستغلات توسط شهروندان آمریکایی در کانادا همگی نشان‌دهنده توجه به مساله اول است. در بحث دوم منطقه یا مکان جذب سرمایه‌گذار خارجی به دلیل دسترسی به منابع و نهاده‌های ارزان‌قیمت و همچنین بازار فروش محصولات مطرح می‌شود. از این نظر می‌توان گفت بازارهایی که پتانسیل مناسبی برای فروش محصولات و نیز تامین راحت و سهل‌الوصول نهاده‌ها بالاخص نیروی کار دارند، در اولویت قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاری در کشور‌هایی نظیر اندونزی، بنگلادش و مکزیک به این دلیل قابل‌توضیح است. در بحث سوم وطنی کردن یا انطباق نوع سرمایه با خصوصیات و ویژگی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک کشور است. تجربه برخی کشورها نشان داده که اگر FDI بتواند هماهنگ با رجحان‌ها و خواسته‌های یک کشور وارد شود بیشترین بازدهی را نصیب مالکان سرمایه خواهد کرد، از این نظر کشورهایی که به دنبال جذب FDI هستند، لیستی از پروژه‌ها و نیازهای خود را با تخصیص نوعی رانت یا امتیاز برای کشورهای خارجی ارائه می‌کنند و بالاترین گارانتی را نیز برای این نوع پروژه‌ها در نظر می‌گیرند.
با توجه به مطالب فوق انتخاب شرکای تجاری می‌تواند بالاترین اثر را بر نوع و میزان جذب FDI داشته باشد. اگرچه در شرایط فعلی اقتصاد ایران انتخاب شریک تجاری با توجه به تحریم‌های بین‌المللی سخت و تا حدودی غیرممکن است، اما می‌توان با انتخاب کشورهای ثالثی که بیشترین ارتباط تجاری و تکنولوژیکی با کشورهای توسعه‌یافته را دارند سریع‌تر به سرریزهای تکنولوژی دست یافت. این کشورها در حال حاضر کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و تا حدودی مالزی هستند که طی یک دهه اخیر حجم تجارت ایران با برخی از این کشورها (به‌طور خاص کره جنوبی) افزایش یافته است.


دکتر عباس امینی‌فرد
هیات علمی اقتصاد دانشگاه شیراز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

کلیدهای اجرای موثر نوآوری در سازمان‌

مدیران ارشد در اعمال مسوولیت‌های نظارت بر نوآوری در شرکت‌ها چه نقشی دارند؟ پروفسور جین فیلیپه دچامپس در این مقاله 6 حوزه‌ای را که برای سازماندهی و تحریک نوآوری ضروری هستند، تعریف می‌کند. این حوزه‌ها روش اعمال و حفظ نوآوری توسط سازمان را مقید به شرایطی کرده و به همین دلیل جزو وظایف اصلی نظارت بر نوآوری تیم مدیریت ارشد هستند.
اگر برای تولید محصولات یا خدمات جدید رقابت می‌کنید، شرکت شما لزوما سازمان و سیستم توسعه محصول جدید را در اختیار دارد. مدیریت، به‌عنوان بخشی از این سیستم مسوولیت‌های کارکردی و فرآیند را برای برنامه‌ریزی، طراحی، تولید و معرفی پیشنهادهای جدید اختصاص می‌دهد. در برخی شرکت‌ها این فرآیند بسیار خوب و روان پیش می‌رود؛ اما در برخی دیگر، به دلیل اینکه منافع کارکردی مختلف ممکن است در تناقض باشند و حل درگیری‌ها زمان‌بر باشد، هرج و مرج و بی‌نظمی به وجود می‌آید. 
اما نوآوری به‌طور واضح نسبت به فرآیند توسعه محصول جدید وسعت بیشتری دارد و کلیه وظایف و فعالیت‌ها را بسط می‌دهد. همچنین نوآوری نتایج پربارتری به همراه دارد. مثلا وقتی به ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار منجر می‌شود و پیچیده‌تر است، چون ترکیبی از عوامل «سخت» و «ملایم» را دربرمی‌گیرد. نوآوری بر مبنای خلاقیت و ایده‌های افراد و نظم سازمانی تیم‌ها که وظایف سازنده‌ای برای اجرایی کردن این ایده‌ها برعهده دارند، شکل می‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

عوامل موثر بر سرریز تکنولوژی

انتشار و انتقال تکنولوژی نقش محوری در فرایند توسعه اقتصادی ایفا می کند. تعامل بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و تکنولوژی از مهمترین و جدی ترین ملاحظات FDI است. در همین راستا، انتقال تکنولوژی موضوع غالب در بحث شرکتهای چند ملیتی و رابطه آنها با کشورهای در حال توسعه می باشد و این بدین علت است که تکنولوژی از منابع حیاتی برای رشد اقتصادی، تجمیع سرمایه، تجارت و حتی تغییر در سازماندهی روابط اجتماعی و تولید به شمار می رود. به این نکته باید اشاره کرد که تکنولوژی، محصول فعالیت در حوزه تحقیق و توسعه و نوآوری در تولید است و هر تکنولوژی جدید فایده و مزیتی برای پدیدآورنده آن به همراه می آورد که مهمترین آنها در حوزه رقابت، انحصار در مالکیت تکنولوژی است. در هر صورت صاحبان تکنولوژی می توانند نسبت به فروش امتیاز تکنولوژی به دیگران و یا استفاده مستقیم در تولید اقدام کنند. بدین لحاظ امروز یکی از اهداف مورد نظر و با اهمیت کشورهای در حال توسعه، در زمینه سرمایه گذاری و نقل و انتقال سرمایه، انتقال تکنولوژی است.
در نتیجه انتقال تکنولوژی، اطلاعات، مهارت، تخصص و تجربه ای که در صنعتی معین نزد دارنده آن وجود دارد، به طرف دیگر به عنوان گیرنده و یا متقاضی که فاقد آن است منتقل می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر