جستاری در مدیریت تکنولوژی و نوآوری،اخبار و علوم وابسته به آن

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

کتابی در حوزه پارک‌های علم و فناوری

کتاب «پارک‌های علم و فناوری: مفاهیم، راهبردها، مدل‌ها و نمونه‌ها» تالیف دکتر میر سامان پیشوایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مهندس علی‌رضا غفاری مقدم توسط انتشارات تولید دانش و با حمایت شرکت فناپ منتشر شد. این کتاب که با هدف ایجاد شناخت لازم از نقش حیاتی پارک‌های علمی و فناوری در نظام ملی نوآوری و مؤلفه‌های راهبردی و نحوه فعالیت آن‌ها تدوین شده است، نتیجه یک دوره پژوهش و فعالیت جمعی فشرده و منسجم می­باشد. در تالیف این کتاب سعی شده است از نمونه‌های واقعی و دستاوردهای ملموس به منظور توضیح شفاف و عملیاتی مفاهیم بهره گرفته شود. همچنین سعی نگارندگان بر این بوده است که استفاده از معتبر‌ترین و بروزترین اطلاعات و منابع را جهت تبیین مفاهیم سرلوحه کار خود قرار دهند.

کتاب مذکور در پنج فصل سازماندهی شده است. در فصل اول به تبیین نقش پارک‌های علمی و فناوری در نظام ملی نوآوری پرداخته شده است. رویکردهای شکل‌گیری و مؤلفه‌های راهبردی پارک‌ها، در فصل دوم مورد مطالعه قرار گرفته است. فصل سوم به بررسی ویژگی‌های مکانی و عناصر داخلی پارک‌های علمی و فناوری اختصاص یافته است. فصل چهارم به بحث پیرامون اهمیت و سازوکارهای همکاری شبکه‌ای در پارک‌ها می‌پردازد و در نهایت، در فصل پنجم برخی از موفق‌ترین نمونه‌های ابرپارک‌ها و پارک‌های علمی و فناوری مورد مداقه قرار گرفته‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

مباحث منتخب مدیریت تکنولوژی

این درس که در دانشگاه صنعتی شریف تدریس میشود به دانشجویان کمک می‌کند تا ضمن به دست آوردن برخی از مهارت‌های ضروری مباحث مدیریتی، شناخت مناسبی از روندهای روز تکنولوژی دنیا بدست آورند، تا هم برای ورود به بازار کار آمادگی نسبی را کسب کنند و هم با توانایی‌هایی که بدست می‌آورند بتوانند در مسیر کارآفرینی گام بردارند.

درس از دو بخش اساسی تشکیل شده است:

1. مهارت‌ها و ابزارهای مدیریتی: در این بخش دانشجویان برخی از مهارت‌های بسیار مهم و پر استفاده در مباحث مدیریتی و کاربردی در صنعت را کسب می‌کنند و با برخی ابزارهایی که امروزه به طرز گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌شود آشنا می‌شوند.

2.تکنولوژی‌های روز دنیا: در این بخش دانشجویان با تکنولوژی‌های روز در سطح دنیا و ایران آشنا می‌شوند و روندی که امروزه دنیا در حال طی کردن آن است را می‌شناسند.

این کلاس متشکل از ارائه های مختلف کسانی است که در زمینه های مورد بحث، کار و پژوهش نموده اند. 

لینک دانلود فایلهای تصویری این درس

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

معرفی دو کتاب در باب نظام نوآوری

امروز در میان افراد فعال در حوزه علم و فناوری شاید دیگر نتوان کسی را پیدا کرد که واژه نظام نوآوری به گوشش نخورده باشد؛ و در این میان البته، شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که در زمینه نظام ملی نوآوری نظر نداشته نباشد و به نوعی به تحلیل آن نپرداخته باشد.

در این باب دو کتاب فارسی خدمتتان معرفی میشود .

اولی کتابی است به نام نظام نوآوری تالیف دکتر سید مصطفی رضوی از انتشارات دانشگاه تهران است که توصیه میشود چاپ دوم کتاب را خریداری کنید چون مطالبی بر آن اضافه شده است.

نظام نوآوری

دومین کتاب کتابی است به نام مقدمه‌ای بر نظام نوآوری (رویکردی گسترده)به قلم مشترک پریسا ریاحی و سید‌سپهر قاضی‌نور از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

نظام نوآوری2


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

معرفی آزمایشگاه نوآوری باز

مباحث مربوط به نوآوری در مدیریت تکنولوژی از جایگاه خاصی برخوردار میباشد و در این میان  نوآوری باز به عنوان پارادایم جدید در این حوزه جایگاه خود را در میان محققین این رشته به خوبی باز کرده است.

نبود منابع و سایتهای فارسی در این حوزه یکی از مشکلات پژوهشگران در این عرصه است .

آزمایشگاه نوآوری باز با هدف:

(1) پژوهش و هم‌اندیشی در موضوعات مرتبط با نوآوری،

(2) رصد و پویش محیطی آخرین تحولات حوزه نوآوری،

(3) و انجام و اعتبارسنجی آزمایشات علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه نوآوری،

در سال 1392 بنیان نهاده شده است. فرهنگ و منطق فعالیت حاکم بر آزمایشگاه برگرفته از رویکرد نوآوری باز بوده و محتوای تولید شده همواره با مشارکت جمعی اعضا تکامل می‌یابد.

این آزمایشگاه توسط دکتر میرسامان پیشوایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران راه اندازی گردیده است.


آدرس سایت : http://oilab.ir/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

اطلاعات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی (سراسری)

یکی از مسایلی که داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد برای شروع مطالعه به آن نیاز دارند اطلاعات در مورد آزمون و کارنامه داوطلبین سالهای گذشته است که با داشتن این اطلاعات میتوانند برنامه ریزی دقیق برای خود انجام دهند در ادامه اطلاعات مربوط به کنکور ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه سراسری را برایتان قرار دادم تا دوستانی که میخواهند خود را برای کنکور آماده کنند با دیدی بهتر این کار را انجام دهند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

کنفرانس مدیریت فناوری

کنفرانس مدیریت فناوری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

معرفی کتاب

یکی از کتابهایی که برای دانشجویان و پژوهشگران رشته مدیریت تکنولوژی بسیار آشنا است کتاب مدیریت تکنولوژی (رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت) اثر آقای طارق خلیل میباشد.از ویژگی این کتاب حدودا 750 صفحه ای آشنا شدن با فضای کلی در حوزه مدیریت تکنولوژی است که متاسفانه اکثرا بجای خواندن اصل کتاب خلاصه این کتاب را که به وفور در اینترنت یافت میشود را  ملاحظه میکنند.


کتاب مدیریت تکنولوژی طارق خلیل

به هر حال خواندن یکباره این کتاب خالی از لطف نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

دومین کنفرانس تجاری سازی


در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مفتخر به برگزاری دومین کنفرانس بین المللی تجاری سازی فناوری می باشد.

پس از برگزاری موفق اولین دوره کنفرانس، شورای عالی کنفرانس به دنبال برگزاری هرچه غنی تر این رویداد مهم با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی – پژوهشی و تجربی دانشگاهیان، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و بنگاههای اقتصادی می باشد.

دومین  همایش بین المللی تجاری سازی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای نوآورانه پارک های علم و فناوری، همچنین دانشگاهها، واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای توانمند بخش خصوصی و دولتی، فناوریهای خاص موجود در بنگاههای اقتصادی کشور اعم از فناوریهای تولیدی و وارداتی قابل ارائه به مقامات و مدیران سازمان های حاضر در کنفرانس و نیز ایجاد ارتباط بین متقاضیان و عرضه کنندگان فناوری در جهت دسترسی به تازه های فناوری،ایجاد ثروت و مزیت رقابت در سطح ملی و بین المللی در سال 2015  برگزار میگردد.

http://ictc.ut.ac.ir/


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

معرفی رشته مدیریت تکنولوژی

رشته مدیریت تکنولوژی برای اولین بار در سال 1981 توسط انستیتو تکنولوژی ماساچوست(MIT) در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شد. از آن موقع تاکنون ده‌ها دانشگاه اقدام به ایجاد دوره‌های آموزشی متنوعی در مقاطع مختلف تحصیلی، شامل دوره‌های کوتاه‌مدت چندروزه تا دوره‌های دکترای تخصصی نموده‌اند و در حال حاضرصدها تشکل ملی و بین‌المللی اعم از انجمن‌های تخصصی، مؤسسات آموزشی، شرکت‌های مشاوره‌ای و مانند آنها در بخش مدیریت تکنولوژی، در کشورهای مختلف فعال می‌باشند.

با توجه به اینکه فناوری عامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته و عامل حسرت کشورهای در حال توسعه است. امروزه فناوری نقش اساسی در بهبود زندگی مردم ایفا می نماید. فناوری چه درونزا و مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه داخلی باشد و چه با منشأ خارجی و برونزا تلقی شود، مستلزم مدیریت بر فرآیند انتقال و توسعه فناوری است. رشته مدیریت فناوری (تکنولوژی ) یکی از رشته های بین رشته ای است که برای کسب و ارتقای توانمندی مدیریتی دانش آموختگان رشته های علوم مهندسی و همچنین استفاده از توانمندی دانش آموختگان بعضی از رشته های علوم انسانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی (علوم حوزوی) مرتبط با فناوری و صنعت طراحی گردیده است. در این رشته دانشجویان با حوزه های مختلف مدیریت فناوری نظیر پیش بینی فناوری، انتخاب فناوری، انتقال فناوری، توسعه درونزای فناوری، صدور فناوری، بهره برداری و اقتصاد از فناوری آشنا می شوند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

آغاز سخن

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.



۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر