جستاری در مدیریت تکنولوژی و نوآوری،اخبار و علوم وابسته به آن

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

پیش‌بینی فناوری در سال 2025

موسسه تحقیقاتی مک‌کینزی در جدیدترین گزارش خود به پیشرفت تکنولوژی تا سال 2025 میلادی و تاثیر فناوری بر زندگی و اقتصاد جهانی پرداخته است.
موسسه تحقیقاتی مک‌کینزی در گزارشی 180 صفحه ای به 12 تکنولوژی پرداخته که تا سال 2025 میلادی زندگی انسان ها را متحول خواهند کرد. ورود این 12 تکنولوژی نه تنها می تواند زندگی انسان ها را دستخوش تغییر کند بلکه سهم به سزایی در اقتصاد نیز ایفا می کند. مک کینزی استفاده از تکنولوژی های آینده را با یک مثال توضیح می دهد: "از وسایل ارتباطی مانند تلگراف که در سال های دور استفاده می شد، خاطره ای بیش باقی نمانده است. وسایل ارتباطی امروز نیز در سال های آینده به چنین سرنوشتی مبتلا خواهند شد."
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

ویژگی‌های فرهنگ نوآوری

امروزه نوآوری نه‌تنها در سطح بنگاه بلکه به شکلی فزاینده به‌عنوان منشأ رشد اقتصاد ملی اهمیت یافته است. نوآوری در حال تبدیل به یک مولفه کلیدی در سیاست‌گذاری اقتصادی است که به آن موتور اقتصاد مدرن می‌گویند و ایده‌ها و دانش را به کالا و خدمت تبدیل می‌کند. از دهه 90 میلادی به بعد بحث دانش موجب ظهور اقتصاد دانش‌بنیان به جای اقتصاد صنعتی شد و ایجاد پیوسته دانش و نوآوری به‌عنوان یکی از راه‌های دستیابی به مزیت رقابتی پایدار مطرح شد. مزیت رقابتی حتی در سال‌های رکود اقتصادی نیز پاسخگوی نیاز سازمان‌ها است که برای مثال می‌توان به عرضه محصول نوآورانه آی‌پاد توسط شرکت اپل در رکود اقتصادی 2001 اشاره کرد. اهمیت نوآوری در سال‌های اخیر به جایی رسیده است که برخی صاحب‌نظران عدم استفاده از نوآوری را معادل مرگ سازمان‌ها قلمداد می‌کنند؛ به‌خصوص در برخی صنایع مانند مخابرات و ارتباطات نوآوری از یک مزیت به یک الزام تبدیل شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

نشانه‌های نیاز کسب‌وکار کوچک شما به تکنولوژی جدید

مترجم: مریم رضایی
منبع: Mashable

آیا کسب‌وکار شما نیاز دارد ابزارهای تکنولوژیک خود را به‌روزرسانی کند؟ شاید برای انجام تحولات مردد باشید، به‌خصوص اگر به سیستم‌های تکنولوژیک فعلی شرکت عادت کرده باشید، اما اگر راهکارهایی برای به‌روز‌رسانی این سیستم‌ها که بهره‌وری عملیات شما را بالا ببرد انتخاب نکنید، ممکن است زمان محدود و منابع خود را هدر بدهید.

به گفته جامی ساترلند، مدیر شرکت تولید‌کننده نرم‌افزار آنلاین حسابداری Xero، «استفاده از آخرین تکنولوژی روز برای اداره بهتر شرکت، برتری رقابتی به صاحبان کسب‌وکارها می‌دهد و در عین حال باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. از آنجا که در آستانه ورود به سال 2015 هستیم، بهترین وقت است که به آخرین اپلیکیشن‌های کسب‌وکار و ابزارهای اینترنتی روی آوریم تا کار هوشمندانه‌تری داشته باشیم و زمان اضافه را به انجام کارهایی که دوست داریم اختصاص دهیم.»
شرکت Xero برای اینکه به صاحبان کسب‌وکار در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید کمک کند، پنج سناریو را تهیه کرده که نشان‌دهنده نیاز به به‌روزرسانی و سازگاری با تکنولوژی‌های جدید است. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، یعنی کسب‌وکارتان باید از یک تکنولوژی جدید استفاده کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

بررسی سیاست گذاری فناوری در آیینه اسناد و قوانین ایران

دکتر طاهر حبیب زاده

پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت؛ دانشگاه صنعتی شریف

مقدمه

در اهمیت توسعه فناوری محور کشور سخن فراوان گفته شده است و دیگر بر کسی اهمیت موضوع پوشیده نیست. در اینجا فقط به یک نقل قول از مقام معظم رهبری بسنده می کنیم:

«براى یک ملت، علم وسیله‏اى است براى رسیدن به اقتدار ملى و ثروت ملى. البته این ‌ها ثروت و پول لازم دارد؛ پول را هم از همین راه باید به ‌دست بیاوریم… آن روزى که ما بتوانیم درآمد کشور را از راه دانش ‌مان به‌ دست بیاوریم و درِ چاه ‌هاى نفت را پلمب کنیم، آن روز براى ما روز خوبى است. امروز ما داریم از ذخایرمان می‌خوریم. بیشتر بودجه‏ى کشور از نفت است. نفت ذخیره‏ ى ماست. گنجینه‏ مان را داریم تخلیه می‌کنیم؛ از روى ناچارى. باید روزى برسد که این ملت بتواند از دانش خود ثروت تولید کند. آن وقت خودِ آن ثروت به پیشرفت دانش کمک خواهد کرد… دائماً هم ‏افزائى به‌وجود مى‏آید. البته جهت‌ گیری ‌ها، باید جهت گیری‌ هاى درست و معنوى و الهى باشد.» (۱۳۸۷/۰۶/۰۵)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر

تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی

اقتصاد امروز جهان به‌شدت از وابستگی به منابع زیرزمینی و صنایع صنعتی فاصله گرفته و اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌عنوان راهبرد اساسی خود برای رشد و توسعه اقتصادی می‌داند و توجه بسیاری از اندیشمندان ، سیاست‌گذاران و برنامه ریزان را به خود منعطف کرده، که در این میان نقش دانشگاه به‌عنوان ایجادکننده دانش، نقش کلیدی در این راستا دارد ، اما روند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های کشور کمک چندانی به اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نکرده است و دانشگاه‌ها فقط به روند تولید علم بدون توجه به بازار ادامه می‌دهند . تجربیات کشورهای پیشرفته در این زمینه نشان می‌دهد که از تجاری‌سازی به‌عنوان راهبردی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند . به‌طوری‌که تجاری‌سازی اختراعات و نوآوری دانشگاهی در سراسر دنیا تبدیل به یک مسئله مهم شده است. بسیاری از دانشگاه‌ها در حال حرکت به‌سوی تبدیل‌شدن به دانشگاه‌های مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری فناورانه می‌باشند. اگرچه دانشگاه‌ها تعداد زیادی از اختراعات و نوآوری به وجود آمده را نادیده می‌گیرند، اما بااین‌حال هنوز بخش اعظمی از این نوآوری در انتظار تجاری شدن هستند. همین موضوع به‌خودی‌خود می‌تواند به‌عنوان یک نتیجه از پیچیدگی فرآیند و همچنین تعهد طرف‌های درگیر در فرآیند تصمیم گیری باشد.  از طرفی دیگر تجاری سازی نتایج تحقیق یکی از گامهای مهم نظام نوآوری است که می‌توان آن را به‌صورت یک فرایند و یا حداقل به‌عنوان یک فعالیت در نظر گرفت . آنچه اهمیت دارد آن است که بدون توجه به این عمل یعنی تجاری کردن نتیجه تحقیق ،راه ورود به بازارهای داخلی و خارجی برای محصولات تحقیقاتی مسدود بوده و یا به‌سختی قابل‌دسترسی است و این بدان جهت است که : منابع مربوط محدودند ،گستره ایده وسیع و عمیق است و بالاخره کارآفرینان  شدیداً درگیر محیط رقابتی یا چالشی هستند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید فروزان مهر