ثابت شده است که شرکت ها باید به روشی سازگار با محیط زیست عمل کنند تا به رفاه اجتماعی کمک کنند و به رقابت و موفقیت مالی دست یابند. نوآوری یک عامل مهم در موفقیت و بقای شرکت است و همچنین برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار ضروری است. نوآوری سبز به بهبود یک محصول یا فرآیند و تولید یک ایده یا رفتار جدید منجر میشود که می تواند فشار وارد بر محیط زیست را کاهش دهد و به اهداف پایدار دست یابد. هدف از نوآوری سبز کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی است.

 این نوع نوآوری یک کاتالیزور مهم برای دستیابی به اهداف بزرگ سازمان از جمله صرفه جویی در انرژی، پیشگیری از آلودگی، بازیافت زباله، مدیریت محیطی سازمان و افزایش عملکرد تجاری و مزیت رقابتی است. نوآوری سبز مزایای قابل توجهی برای شرکت ها و سازمان ها به ارمغان می آورد و بیشتر به اعتبار آنها کمک می کند. به عبارت دیگر، نوآوری سبز به عنوان یکی از عوامل اصلی مؤثر بر رشد مالی، پایداری محیطی کیفیت زندگی شناخته می شود. این پدیده باعث کاهش خطرات زیست محیطی، آلودگی و اثرات منفی مصرف انرژی هایی مانند آب، برق و نفت گاز می شود.